Busch Gardens Williamsburg
18-06-2015Het is vandaag echt superheet. Volgens een verkoper van frisdrankjes konden we wel eens in de triple digits komen, meer dan 100 graden Fahrenheit dus (38 celsius).
Als eerste loop ik naar Tempesto (#928), de Sky Loop achtbaan van Premier Rides die net anderhalve maand open is. Er staat, zelfs direct na 10 uur, al een redelijke rij en dat zal de rest van de dag alleen maar langer gaan worden. De spullen gaan even in locker die per 2 uur gehuurd kan worden. In de wachtrij tref ik een aantal mensen met shirtjes van Onride.de, de Duitse achtbanenclub. Ook zij zijn bezig met een rondrit door Amerika en hebben met 54 mensen een touringcar voor ruim 2 weken. Opvallend hoeveel clubs er dit jaar aan de oostkant van de Verenigde Staten aan het touren zijn.
Het begint langzaamaan zwart voor de ogen te worden en net op tijd kan ik dan eindelijk instappen bij Tempesto. Deze baan ziet er van buitenaf erg spannend uit, vergelijkbaar met de Superman Ultimate Flight van Six Flags Discovery Kingdom die ik 2 jaar geleden deed en met Sky Scream in Holiday Park. Tempesto valt echter nogal tegen. Er zit niet heel veel pit in de lanceringen en er zitten op veel plekken remmen op de baan.
Ik laat de rommel even achter in de locker en stap de wachtrij in van Apollo's Chariot, die in één keer doorloopt naar het lege station. Voor de airtime ga ik voor backseat. Was ik vorige keer nog heel enthousiast over deze achtbaan, nu is het niet veel meer dan een gemiddelde B&M hyper. Ik weet niet of ligt aan de baan zelf of dat ik inmiddels zoveel grotere en hogere achtbanen heb gezien dat dit niet zoveel indruk meer maakt. Jammer is het wel.
Een andere nieuwe achtbaan hier is Verbolten (#929). Deze Zierer gaat over een autorit door het Duitse Zwarte Woud. Gelukkig heb ik vooraf niet zoveel gelezen want zo blijft de baan voor mij erg verrassend. Een groot deel van de rit gaat door een tunnel zodat de bochten niet te zien zijn. Aan het einde van de rit zit nog een mooie diepe drop, langs de natuurlijke helling van een berg, die eerder door Big Bad Wolf werd gebruikt. Een hele mooie rit, alleen jammer dat er iemand achter mij de hele weg op vol volume gilt als een speenvarken. Haalt toch een beetje de lol uit zo'n tochtje door het bos.
Het is in Busch Gardens af en toe flink zoeken naar de juiste route. Regelmatig loop ik klem in een doodlopend gedeelte van het park.
Op zoek naar Griffon stuit ik eerst op Alpengeist, een van de beste inverted B&M banen als je het mij vraagt. Bijna 60 meter hoog en een loop van 32 meter en verder een opeenstapeling van heerlijke floating inversies. Nog steeds een superbaan.
Ook The Curse of Dark Castle ken ik nog van de vorige keer. Als single rider wordt ik tussen de twee andere wachtrijen geplaatst en bij de eerstvolgende vrije plek kan ik mee. De 3D effecten en de verhaallijn van deze darkride, het ontsnappen uit het behekste kasteel, zijn erg goed gemaakt en voor mij nog steeds een van de beste attracties uit dit genre.
Bij Griffon (#930) blijkt het weer extreem rustig te zijn. De meeste mensen staan te wachten voor frontseat maar met de treinen die plaats bieden aan drie rijen van 10 mensen gaat ook dat erg snel dus schuif ik ook aan voor de eerste rij en kom ik op de plek helemaal aan de zijkant rechts terecht. Griffon is een Dive Coaster: na de lifthill volgt een vrije val van ruim 60 meter vertikaal naar beneden, raast de trein weer omhoog door een immelmann inversie en gaat een heuvel op. De trein stopt even en valt dan een tweede keer loodrecht naar beneden, deze keer zo'n 40 meter. Dit alles gaat zo soepel en voelt zo prettig dat het voor mij de verrassing van het park is. Ik doe de baan meteen nog 2 keer, beide keren voorin en toevallig beide keren uiterst links. Wat een geweldige baan.
Loch Ness Monster (#931) was de vorige keer hier niet gelukt. Ook hier is nauwelijks een mens te bekennen in het station. Loch Ness staat bekend vanwege de in elkaar geluste loopings, wat van buitenaf spektaculair uitziet. Deze coaster van Arrow Dynamics is van 1978 en dus al wat ouder. Meestal betekent dat een wat schokkerige rit en dat blijkt ook hier inderdaad het geval. De baan is nogal ruw, ondanks een flinke rem voor het ingaan van de eerste loop.
De laatste achtbaan hier is Grover's Alpine Express (#932) in het kindergedeelte in Sesamstraat stijl. Busch Gardens is onderdeel van de SeaWorld Parks & Entertainment groep waar behalve SeaWorld ook Sesame Place in New Jersey onder valt. Er is dus ook een stukje van Sesamstraat in de andere parken overgenomen. Grover's Alpine Express is een kleine maar best aardige baan van Zierer, gelijk aan de Plohseidon van Freizeitpark Plohn.
Een nieuwe attractie hier is Europe in the Air, een simulator waarbij we een vlucht maken over een aantal bekende plekken in Europa zoals het Colosseum in Rome, de Eifeltoren en de Zwitserse Alpen. Het is aardig gemaakt maar lang niet zo mooi als bij Soarin' in Disneyland en de film is ook vrij kort.
Ik doen nog maar een keer Griffon (weer voorin en weer uiterst rechts toevallig) en ook Verbolten maar eens frontseat. Zonder gekrijs achter me is de rit al een heel stuk prettiger maar nu zijn de verassingen er wel uit natuurlijk. Wel een erg mooie achtbaan hoor.
Busch Gardens heette toen Hellen en ik er in 2006 waren nog Busch Gardens Europe en nu weer terug naar Busch Gardens Williamsburg.
Tempesto ziet er indrukwekkender uit dan het feitelijk is.
De laatste grote drop van Verbolten. Mooie achtbaan en goede effecten.
De treinen stellen duideljk Porsche 911's voor. De kentekens van de treinen zijn een subtiele verwijzing naar het Zwarte Woud.
Track van 3 achtbanen. Het geweld op de achtergrond in contrast met de rustige boottocht op de voorgrond.
Prachtige 3D darkride deze Curse of Dark Castle. Zelfs twee keer gedaan vandaag.
Alpengeist is nog steeds een topper. De grote lussen van de inversies maken het een van de beste inverted achtbanen.
Griffon is deze keer de verrassing van het park voor mij.
Twee keer een val van 90 graden naar beneden.
Het laatste stuk gaat over de waterbak. In de trein voel je dit niet eens als rem maar op de terugweg rijdt je door de waterdamp.
Europe in the Air valt een klein beetje tegen.
Good old Loch Ness Monster. Deze achtbaan komt niet meer helemaal met z'n tijd mee.
De geneste loopings zien er nog wel altijd prachtig uit.
Grover's Alpine Express staat in het kleurrijke Sesamstraat gedeelte.
Elmo's Castle is een valtoren voor de kids.
Go-Karts Plus
18-06-2015Voor een ritje op deze achtbaan zijn 4 tickets nodig en daarvoor leg ik $6 neer. Het is een standaard model achtbaantje van Miler Industries maar toch nog een paar pittige bochten en hobbels. Deze kinderbaatjes zijn vaak nog wilder dan de perfect uitgebalanceerde giganten van B&M.
Ik heb nog een flinke rit met de auto voor de boeg. Het is zo'n 3 uur rijden naar Hillsborough in North Carolina, ongeveer halverwege naar Carowinds, het volgende park voor morgen. Het laatste uur begint het te regenen en enorm te onweren. De bliksemschichten volgen elkaar onophoudelijk op. In de bergen en het duister maakt dat het rijden er niet gemakkelijker op. De toch al wat paniekeriger rijdende Amerikanen gaan dan ook nogal traag over de weg en remmen voor iedere bocht. Gelukkig is het niet druk op de route en laveer ik er wel tussendoor.
Nog even 10 minuten bij Go-Karts Plus langsgeweest.
De dag wordt afgesloten met de Python Pit.