Drayton Manor

06-10-2013
Het is ruim 9 jaar en zo'n 650 achtbanen geleden dat ik voor het eerst met Emanuel dit park heb bezocht. Destijds nog als één van de twee ECC dagen waar onze Engeland trip op aansloot. De andere dag was voor Alton Towers, waar Hellen en ik morgen nog naar toe zullen gaan. In die 9 jaar is ook hier veel veranderd. Het ziet er naar uit dat er flink is geinvesteerd in het aanbod van attracties, terwijl de oude toppers bewaard zijn gebleven. Dat heeft o.a. geresulteerd in een indrukwekkend rijtje awards die het park heeft mogen ontvangen sinds 2006 zoals driemaal Best UK Attraction for Children. Knap is ook dat Drayton Manor onafhankelijk is gebleven en niet is opgekocht door een grote operator als Merlin.

Deze ochtend arriveren we al vroeg in het park. Zo vroeg zelfs dat de meeste attracties nog niet zijn geopend. Het vermoeden is dat zich bij Ben 10, als laatst toegevoegde achtbaan én toegankelijk voor een heel breed publiek, al snel een behoorlijke wachtrij zal ontwikkelen en dus gaan we daar als eerste maar wachten tot deze open gaat. Ondertussen wat foto's makend van Apocalypse en andere attracties in de buurt.

Ben 10 - Ultimate Mission Accelerator (#831) is een junior boomerang van Vekoma. Anders dan een volwassen boomerang gaat deze niet over de kop maar het ritverloop lijkt verder ongeveer hetzelfde. De trein wordt eerst achteruit een stuk omhoog getakeld en dan losgelaten. Nadat we door het station razen volgen een paar scherpe bochten voordat we de andere arm omhoog rijden. Vervolgens gaan we achteruit terug het station weer in. Het is geen uitgesproken spannende baan maar wel weer eens iets anders.

We lopen even terug naar de voorkant van het park voor G Force (#832), de X-Car coaster van Maurer. Deze baan gaat niet eens heel veel sneller dan Ben 10 maar is duidelijk een stuk meer thrill. Het begint al met de lifthill die doorloopt tot bovenaan de eerste inversie. De inzittenden worden dus langzaam achterover tot ondersteboven gehezen voordat de rest van de looping wordt afgemaakt. Daarna volgt een steile heuvel en direct daarna weer een dubbele inversie. En dat met alleen een beugel over de benen. De rit is kort maar wel erg leuk.

Van hieruit nemen we de Chair Lift naar het andere eind van het park. Altijd een fijne manier om foto's te maken vanuit deze positie. Vanaf hier zien we ook dat Shockwave het niet doet. Er lijkt een trein gestrand te zijn op de lifthill.

In Thomas Land vinden we een verzameling attracties voor de allerkleinsten. Het gebied is in 2008 toegevoegd aan het park en ziet er erg vrolijk en gezellig uit. Het is even goed zoeken naar de ingang van Troublesome Trucks Runaway Coaster (#833), een klein achtbaantje waar ook de kids in mogen. Die vinden het allemaal wel erg spannend zo te horen.

Het is opvallend rustig bij Pirate Adventure dus lopen we naar binnen en kunnen direct in een bootje instappen. De vaart langs een aantal piratenscene's komt een beetje gedateerd over en is niet te vergelijken met Pirates van Disneyland Paris - Disneyland Park.

Het wordt weer langzaamaan lunchtijd en we vinden een eettent waar ze Humble Pies verkopen. De steak & ale pie met aardappelpuree en doperwten is heerlijk en weer eens wat anders dan hamburger met friet.

De Golden Nuggets Wild West Shootout ken ik nog van het vorige bezoek. Dit is een interactieve darkride in western stijl waarbij er vanuit de rondrijdende karretjes op doelen moet worden geschoten. De uitvoering is erg ludiek. Ook Maelstrom, de Intamin gyro swing, kon niet worden overgeslagen deze keer. Ik ben nog altijd dol op deze gigantische schommels.

Intussen worden er weer proefritten gedraaid op Shockwave dus maar eens kijken of deze binnenkort weer open gaat. En inderdaad, ik heb geluk want er worden weer bezoekers toegelaten. Mooi op tijd want het station is nog praktisch leeg. Shockwave is een stand-up coaster, één van de 13 achtbanen waarbij men niet in een stoeltje zit, maar rechtop staat in de trein. Het op hoogte instellen van een soort zadel en de schouderbeugels duurt vaak wel even maar uiteindelijk vertrekken we en gaan we de lifthill op. Dan gaat er toch weer iets mis en komen we tot stilstand. Na korte tijd komt de boel weer in beweging maar na enkele meters stokt het weer. Voor een paar stoere mannen achterin wordt de spanning nu teveel en geven luidkeels te kennen niet meer verder te willen. Dit stelt de operators voor een dillemma want als het echt gemeend is dan moeten ze daar gehoor aan geven. Eén van hen klimt de trap naast de lifthill omhoog om de heren te vragen of ze echt willen evacueren. Dat blijkt het geval en dus moet een en ander in werking worden gezet om de beugels op deze plek open te kunnen maken. Omdat dit best wel even tijd kost besluiten de mannen het er dan toch maar op te wagen en blijven staan. Zo kan de rit tenslotte toch worden vervolgd en het verloopt gelukkig verder zonder storingen. Dit moet de langste rit in een achtbaan ooit zijn geweest voor mij.

Shockwave doet zijn naam wel eer aan want er zitten een aantal flinke tikken in de baan. Het is evengoed best een prettige baan. Staand door de 4 inversies razen is een aparte ervaring en met het hoofd tegen een van de beugels aangedrukt vallen de klappen best mee.

Na nog een tweede rondje op G Force hebben we de meest interessante attracties we gedaan vandaag. Helaas is Stormforce 10 de hele dag gesloten. We rijden dus op tijd door naar Alton waar we morgen het park aldaar zullen aandoen.