Knott's Berry Farm

26-05-2013
De verwachtingen van Knott's Berry Farm waren behoorlijk hoog vandaag, ook al is het park al lang niet meer het knusse familieparkje van vroeger want het is in 1997 door de familie Knott verkocht aan de Cedar Fair group. Voordat we de juiste parkeerplaats hebben gevonden zijn we al twee keer om het park heen gereden, de bewegwijzering blinkt niet uit in duidelijkheid. Eenmaal op de juiste plaats aangekomen staat het 's morgens al behoorlijk vol met auto's.

We hebben de tickets in het hotel al online gekocht en geprint en dat scheelt want hiermee kunnen we direct door de toegangspoortjes en hoeven niet in de enorme rij bij de kassa's. Binnen valt het in eerste instantie mee maar we weten wat er nog naar binnen moet. We halen een broodje tegenover de Ghost Rider en beginnen aan het ontbijt.

Het publiek stroomt ondertussen binnen en we bekijken de optie om voor dit park ook maar een Fast Lane ticket aan te schaffen. Die blijkt echter een stuk duurder dan de vanaf-prijs in de folder en we kopen er uiteindelijk één.

Bij Silver Bullet (#809) staan dan intussen al meer mensen dan in de wachtrij passen. Met de Fast Lane pas kan ik langs de rij lopen tot in het station en sluit daar aan voor een ritje front seat. Silver Bullet is een 950 meter en 44 meter hoge inverted achtbaan van B&M. Het is alweer een erg fijne rit met 6 heerlijke inversies en een gedeelte van de track gaat over het water.

Even verderop staat Sierra Sidewinder (#810), een baan van Mack met treinen waarvan de vier coaches kunnen ronddraaien. Deze treinen lijken veel op die van Euro Mir in Europa Park. De baan is echter een stuk korter en minder hoog en daarmee ook aanzienlijk minder spannend. De treinen spinnen ook niet heel erg hard. Het is een aardige rit maar niet heel bijzonder.

Timberline Twister is een kiddiecoaster en hoewel het misschien mogelijk is om hier als volwassene onder de 1.75 meter ook in te stappen ga ik dat met de huidige wachtrij van ouders met kinderen maar niet proberen.

Dan is het even zoeken naar de ingang van Jaguar! (#811). Het is ondertussen ook weer ruim boven de 30 graden geworden en dus tijd om de vochthuishouding bij te regelen. Jaguar! is een Zierer Tivoli baan zoals o.a. Rattlesnake Drako in Walibi Holland en de Kikkerachtbaan van Duinrell maar dan een stuk langer en hoger. De baan is in Azteken thema, legt een heel stuk over het park af en gaat daarbij onder Silver Bullet door.

Naast Jaguar! ligt Montezooma's Revenge, behalve Timbertine Twister de oudste baan van Knott's en de enige die ik hier tijdens mijn bezoek in 1984 eerder heb gedaan. Montezooma was toen de eerste achtbaan waar ik in ben gestapt nadat ik als 9-jarige in Attractiepark Slagharen huilend uit de Keverbaan ben gekomen. We zien er allebei nog goed uit voor onze leeftijd al heeft één van ons duidelijk minimaal één keer een facelift gekregen in de afgelopen 29 jaar. Helaas verdwijnen er steeds meer van deze Schwarzkopf Shuttle Loop coasters en zijn er nu nog maar 7 overgebleven wereldwijd.

Dat kunnen we van Boomerang (#812) niet zeggen, van dit model zijn er momenteel 42 operationeel en daarmee één van de meest voorkomende achtbanen. Ook hier vinden we een exemplaar en gelukkig betreft het hier een relatief pijnloze versie, ondanks dat deze al 23 jaar dienst doet.

Boomerang heeft zeer recent nieuwe buren gekregen want er is eind deze maand een geheel nieuw Boardwalk gedeelte van het park geopend. Sterker nog: gisteren is Coast Rider (#813), de nieuwste achtbaan van het park, voor het publiek open gegaan en de officiële opening volgt nog. Coast Rider is een Wild Mouse achtbaan van Mack en een spiegelbeeld van The Bat in Canada's Wonderland. Het is duidelijk dat de baan nog hagelnieuw is want de wachtrij gaat tot honderd meter buiten de meandering door langs de hele zijkant van de Boardwalk. Gelukkig is het met de Fast Lane pas niet meer dan 10 minuten wachten. Het is een leuke baan maar niet iets unieks. De Boardwalk is een mooie uitbreiding van het park zo te zien met o.a. de flying scooters en de scrambler.

De volgende baan is Pony Express (#814), een zogenaamde MotoCoaster van Zamperla. In plaats van ín de trein plaats te nemen zitten de berijders hier voorovergebogen óp de paarden met een beugel in de rug. Vervolgens wordt de trein gelanceerd tot ruim 60 km/u in 3 seconden. Helaas is daarmee ook meteen het leukste wel achter de rug want de trein sukkelt de rest van de rit een beetje futloos uit. De Vekoma varianten van deze banen zoals de Booster Bike van Toverland zijn een stuk interessanter.

Ook Knott's Berry Farm heeft een houten achtbaan. GhostRider (#815) is een woody uit 1998 van Custom Coasters International en met bijna 1400 meter lengte een behoorlijk lange rit van 2 minuut 40. Hij is naar huidige maatstaven niet extreem hoog, zo'n 36 meter maar de beleving is beter dan het er op het eerste gezicht uitziet. In totaal kent GhostRider 14 heuvels en 10 keer kruist de track zichzelf. Hele fijne baan dit.

Tenslotte is er nog Xcelerator (#816) waar de Fast Lane pass helaas niet voor te gebruiken is. Dus dan maar gewoon in de rij gaan staan van meer dan een uur lang. Gelukkig draait de baan prima zonder storingen wat bij dit type achtbaan altijd maar weer afwachten is. De lancering van Xcelerator is waanzinnig: van 0 tot 132 km/u in 2,3 seconden. Een versnelling dus van 15,9 m/s2. En dat voelt fantastisch. Na de lancering schiet de trein vertikaal de toren in van 62,5 meter hoog en valt aan de andere kant weer naar beneden. Dan volgen nog 2 lange bochten op 33 en 27 meter hoogte voordat de trein weer wordt afgeremd tot stilstand. De hele rit duurt zo'n 22 seconden. Maar wat een geweld zeg.


Het verkeer stroomt binnen deze ochtend. Parkeren blijkt een kleine uitdaging.


Aan de poort valt de drukte nu nog mee. De meeste mensen staan in de rij bij de kassa.


Het western thema is ver doorgevoerd in Knott's. Dit beeld herinner ik me nog wel van 29 jaar geleden.


Eerst even ontbijten met een lekker broodje gezond.


De ingang van Silver Bullet. De wachtrij staat al meer dan vol.


Silver Bullet heeft een unieke layout maar wel weer veel bekende elementen.


De 32 meter hoge loop.


Lifthill van Sierra Sidewinder.


Leuke baan maar duidelijk een kleiner broertje van Euromir.


De rij voor de kiddiecoaster. Daar wil je nu als volwassene zonder kind toch niet tussen gaan staan.


Timberline Twister met aparte treintjes en nogal dun uitziende track.


Jaguar! scheert voor de azteekse tempel langs.


Good old Montezooma's Revenge.


Boomerang heeft voor de gelegenheid ook weer een verfbeurt gekregen zo te zien. Ziet er fris uit.


Coast Rider is net een dag open.


Overzichtsplaatje.


De nieuwe Boardwalk ziet er meteen al gezellig uit.


Vrolijk gekleurde Riptide. Niet helemaal mijn ding.


Pony Express heeft net iets te tamme pony's om het een spannende rit te maken.


Na de lancering terug richting het station.




Screamin' Swing is een leuke schommelattractie. Helaas een te beperkte capaciteit voor een dag als vandaag.


Erg mooie rapid river deze Bigfoot Rapids.


Ingang van GhostRider. De Fast Lane ingang bevindt zich onder het station.




Uitstekende houten achtbaan. Niets mis mee.




De ingang van Xcelerator onder de toren.


Prachtige tophat op 62,5 meter hoogte.


Dat was het weer voor vandaag.