Canada's Wonderland

18-09-2011
Na een prima ontbijt was het nog maar een kwartiertje rijden naar Canada's Wonderland. Dit park kende ik nog van onze grote USA trip in 2008. Het was toen zo vreselijk druk in het park dat we het na 3 keer ruim een uur wachten voor een achtbaan voor gezien hielden en verder zijn gereden. Deze keer ziet het er op de parkeerplaats al meteen een stuk beter uit.

Nog net voor de opening om 10 uur sta ik in de rij voor de ingang van het park. Het plan is om eerst de banen langs te lopen waarvan de capaciteit niet al te hoog is voordat het drukker begint te worden. Met de parkmap in de hand stippel ik een voorlopige route uit. Als eerste loop ik naar de Backlot Stunt Coaster (#734) toe, waar inderdaad nog geen rij staat. In principe is dit een kopie van de gelijknamige baan in Kings Island en van de baan in Kings Dominion. Toch kan ik me niet herinneren dat daar de helix naar boven na de lancering zo heftig was als bij deze versie. Dit rit en het originele idee van deze banen is geweldig. Jammer dat alle effecten en de details van de wagentjes niet meer aanwezig zijn.

Een klein stukje terug staat de volgende baan alweer: Flight Deck (#735) is een standaard SLC van Vekoma. De aankleding is hier wel goed aangepakt maar zoals de meeste van dit type achtbaan is de rit behoorlijk ruw en schokkerig. En dan ben ik nog redelijk voorin gaan zitten.

De nieuwste attractie van Canada's Wonderland is geen achtbaan maar Windseeker, een hoge zweefmolen. Hier staat dan ook al een behoorlijke wachtrij maar bij SkyRider (#736), die er vlak naast staat is niemand in het station te bekennen. SkyRider is een van de nog maar zes overgebleven stand-up coasters van de Japanse bouwers Togo. Daarvan staan er vier in Japan en de vijfde is Shockwave van Kings Dominion. Heel anders dan de stand-up coasters van B&M ziet een treintje van Togo met rechtop staande passagiers er bijzonder merkwaardig uit. De rit is helemaal niet slecht, best vermakelijk eigenlijk wel.

Onderweg naar de muisachtbaan loop ik eerst langs Vortex (#737), de suspended coaster van Arrow. Ook dit type achtbaan is helaas een uitstervende soort. Vortex is helaas vrij kort maar zwaait flink uit in beide richtingen, wat natuurlijk de bedoeling is van deze banen.

Dan de wild mouse achtbaan The Fly (#738). Inmiddels heeft zich hier zoals verwacht een behoorlijk lange wachtrij opgebouwd. The Fly heeft gelukkig geen standaard lay-out maar is wat langer en uitgestrekter en wat mij betreft met de frisse kleuren een prima geslaagd baantje. Voor het genre dan in ieder geval.

De kunstmatige berg die als decor dient voor Vortex herbergt tevens de elektrisch aangedreven achtbaan Thunder Run (#739). Deze baan blijkt behoorlijk populair en hier kom ik voor het eerst een serieuze wachtrij tegen maar het loopt gelukkig lekker door. We worden getrakteerd op twee rondjes en door het donker van de berg is het parcours nog best verrassend.

Een blik op de wachtrij van The Bat doet me besluiten om deze maar even over te slaan. In plaats daarvan loop ik eerst door naar de hoek van het park waar Dragon Fire Dragon Fyre (#740) staat. Dit blijkt een goede keuze want hier is vrijwel geen bezoeker te vinden en ik kom in één keer op het station uit. Deze baan heeft veel weg van Big Loop in Heide Park Resort met een vlak stuk rechte track tussen de drop en de twee loopings. Daarna volgt een bocht en twee kurketrekkers. De baan geeft een mooi zicht op Leviathan, de in aanbouw zijnde achtbaan.

Canada's Wonderland bezit niet minder dan drie houten achtbanen. Mighty Canadian Minebuster had ik in 2008 al wel gedaan dus vandaag eerst de beide anderen maar eens uitproberen. Wild Beast Wilde Beast (#741) is qua hoogte, lengte en snelheid vergelijkbaar met Minebuster en beide zijn van Philadelphia Toboggan Coasters. Maar daar houdt de vergelijking ook wel op want de rit van Wild Beast is niet erg plezierig. Ik hou wel van wilde snelle houten achtbanen maar deze is net even te lomp om echt van te kunnen genieten.

De andere woodie is maar 12 meter hoog en 413 meter lang. Ghoster Coaster (#742) staat dan ook in het gebied met kinderattracties. Dat de baan inderdaad voor kinderen gebouwd is blijkt ook wel uit de krappe zitplaatsen maar de rit is ondanks de bescheiden afmetingen van de baan een stuk fijner dan die van Wild Beast.

Een andere kinderachtbaan is Taxi Jam en deze is off-limits voor volwassenen zonder kind. Ik kom er dan ook niet in, zelfs niet na netjes te hebben gevraagd bij de operators. Wel terecht denk ik want er staat al een rij met kinderen genoeg. Volgende keer nog maar eens proberen.

Ook Silver Streak (#743) kun je onder de kinderbanen scharen maar hier geldt gelukkig geen restrictie. Deze baan is een zogenaamde suspended family coaster van Vekoma. Broetjes van Silver Streak zijn onder andere Swamp Thing Flying School in Legoland Florida, Flying Ace Aerial Chase in Kings Island, Flying Ace Aerial Chase in Carowinds en in iets kortere variant Jimmy Neutron's Atomic Flyer in Movie Park Germany. Kort maar prima baantje.

De rij bij The Bat is nog onverminderd lang dus eerst maar eens wat eten want het is intussen alweer een uur of twee. Naast de standaard burgers & fries zijn er gelukkig ook voldoende alternatieven. De keuze valt op Vindaloo Beef met rijst. Lekker spicy. Een half uurtje later blijkt de rij inderdaad flink geslonken en sluit ik aan voor de laatste achtbaan die ik nog niet eerder gedaan heb: The Bat (#744). Niet bepaald een unieke baan want het betreft een standaard Vekoma Boomerang. Waarom dit soort banen overal zo populair zijn zal altijd wel een raadsel blijven. Voor een boomerang blijkt The Bat een van de soepeler exemplaren te zijn.

Dan is er nog voldoende tijd over om wat andere attracties te doen. Behemoth is eigenlijk toch de meest spektaculaire baan van het park dus die wil ik nog wel een paar keer in de herhaling doen. Dit soort grote B&M's is toch wel het echt werk hoor, wat een heerlijke soepele baan is dit toch. Heerlijke snelheid en airtime achterin. Ik ben benieuwd wat Leviathan gaat worden.

Sledge Hammer hadden we de vorige keer overgeslagen maar deze keer wilde ik hem toch eens proberen. Het ziet er spannender uit dan het eigenlijk is maar wel een uniek soort attractie en zeker de moeite waard. Als laatste doe ik ook nog een ritje in KlockWerks, een Swing Around zoals we die ook in Legendia Slaskie Wesole Miasteczko tegenkwamen. Leuke rit maar wel wat kort.

Canada's Wonderland is deze keer erg goed bevallen. Een mooi aanbod aan achtbanen en andere interessante attracties.


Het wordt een mooie zonnige dag in Canada's Wonderland.


Nog lekker rustig bij Backlot Stunt Coaster op dit tijdstip.


Helaas zijn de Mini's niet meer zo mooi gedetailleerd als een paar jaar geleden toen de attractie gebaseerd was op The Italian Job.


Nederlands trots.


Flight Deck is een indrukwekkend aangeklede SLC. Het blijft natuurlijk een SLC ...


Het blijft een bijzonder gezicht zo'n trein met staande passagiers.


Vortex is kort maar krachtig.


Na de first drop direct een 90 graden zwaai naar rechts.


Thunder Run loopt voor het grootste gedeelte binnenin de berg.


Frisse kleuren en een op maat gemaakte layout maken The Fly van een standaard baan toch iets leuks.


The Fly begint met een flinke drop voordat het bochtenwerk begint.


Riptide is een dubbel uitgevoerde Topspin.


Dragon Fire staat hier al een tijdje maar ziet er nog prima uit.




Drop Tower.


Wild Beast is helaas net te ruw om leuk te zijn.


Het blijft wel een machtig gezicht zo'n houten reus.


Een apart thema voor een kinderachtbaan bij de ingang van Ghoster Coaster.




Taxi Jam is kiddie only.


Silver Streak.


De drukst bezochte baan van het hele park: The Bat is een standaard boomerang.




Time Warp hadden we in 2008 al gedaan. Het ziet er prachtig uit maar niet direct voor herhaling vatbaar.


Dat geldt duidelijk niet voor Behemoth, de absolute topper hier.


Volgens mij nog net zo fijn als 3 jaar geleden.


Ik kan me niet herinneren ergens anders al een Sledge Hammer te hebben gezien.


Een van de weinige ouderwetse attracties deze Swing Around.


Nieuw in 2011, deze Windseeker is van Nederlandse makelij.
Nieuw in 2011, deze Windseeker is van Nederlandse makelij.