Skyline Park
05-09-2010Helaas zit het weer deze ochtend weer eens niet mee. Het is zwaar bewolkt en dreigend maar gelukkig nog wel droog. De parkeerplaats staat goed vol en we verwachten dan ook, ondanks het weer, een drukke dag. De ingang ziet er in ieder geval origineel uit. Voor 18 euro per persoon mogen we naar binnen.
We slaan rechtsaf en treffen als eerste Achterbahn Nostalgische Achterbahn (#687), een Schwarzkopf Wildcat. De baan lift pal aan de parallelweg van de snelweg langs het park en is als zodanig niet meteen de beste reclame. Achterbahn maakt een gigantische herrie en ziet er nogal roestig en verwaarloosd uit. Er wordt gedraaid met 3 treintjes, meer heb ik er ook niet zien staan. De baan wordt door één operator bediend en het gaat niet erg vlot waardoor er een aardige rij staat.
De rit zelf blijkt verrassend soepel en erg prettig. We zetten ons schrap voor de bochten maar dat is helemaal nergens voor nodig. Net als in Cedar Point is deze Wildcat zonder handschoenen aan te pakken. Top.
Even verderop staat een rij voor de 3D film. Aan de andere kant van het pad zien we deze origineel uitgevoerde elektrische auto's. Er is heel veel gedaan aan thematisatie (werken aan de weg) en de baan is extreem lang.
Dan Skyline Express. Op coaster-count wordt dit als (powered) achtbaan meegeteld onder de categorie ongedefinieerd. Het is eenzelfde soort baan als ook in Hansa park staat. De trein gaat een paar rondjes voor- en achteruit door de twee cirkels waarbij nog flinke g-krachten vrijkomen. Voor mij is dit geen achtbaan maar wel nog een leuke attactie en ondanks dat ook hier weer een behoorlijke rij wachtenden staat pik ik een ritje mee.
Het begint inmiddels weer flink op te klaren en het zonnetje doet haar best om door te breken als we de Sky Rider (#688) baan bereiken, een tamelijk unieke baan van Caripro waarbij de wagentjes met een verticale lift omhoog worden getakeld en dan het parcours al slingerend naar beneden afleggen. De stoelen kunnen daarbij ook nog ronddraaien. Het doet mij sterk denken aan een soortgelijke baan van Beijing Shijingshan Amusement Park in China. Alleen waren daar de draaiende treintjes niet op de baan gezet maar alleen de versies met twee stoelen vooruit en twee achteruit. Bovendien was de Chinese versie nogal pijnlijk terwijl Sky Rider prima soepel loopt.
Het is weer tijd om wat te gaan eten en wat dat betreft heeft het park voldoende te bieden. Op het pleintje bij o.a. het schommelschip staat ook een schiettent waar een deuntje iedere minuut of twee wordt herhaald. Dat begint na een kwartiertje flink te irriteren en dus lopen we maar weer even verder.
Het reuzenrad staat er prachtig bij. In het meertje bewegen een aantal verschillende types van waterfietsen wat een gezellig plaatje geeft. Het moet gezegd dat het park er over het algemeen heel fris en kleurrijk uitziet. Uitzondering is achteraf alleen de eerder genoemde Achterbahn die helaas dus nogal prominent in beeld is bij binnenkomst en daarmee eigenlijk een verkeerde eerste indruk geeft. En dat is jammer.
Pal naast het reuzenrad is alleen een opslagplaats voor allerhande oude en kapotte meuk. Het lijkt een schroothoop van afgedankte attracties en de plaats daarvoor is niet zo handig gekozen want vanuit het rad kijk je er zo bovenop. Maar we storen ons er maar niet aan, we zijn druk foto's aan het maken.
Op een nieuw aangekocht stuk grond is een waterbaan geplaatst. Het nogal buiten de rest van het park en het ziet er zo tussen de maisvelden een beetje vreemd uit. Het wandelpad loopt hier ook merkwaardig want om daar te komen moeten we eerst een eind terugwandelen om helemaal buitenom te lopen.
Nieuwe voor ons is de achtbaan van het type X-Car coaster. In Magic Springs in Arkansas, USA waren we wel al eerder X-Coaster tegengekomen maar deze baan was toen (en achteraf bleek ook nog heel 2009) buiten werking. Sky Wheel (#689) zou dus de eerste baan van dit type worden. Hij zag er van een afstandje al meesterlijk uit.
Het bijzondere aan Sky Wheel is de 46 meter hoge vertikale lifthill waarna de trein achterover kantelt en door een schroef inversie gaat. Dat betekent dus een draai rechtop en weer ondersteboven en daarna vertikaal naar beneden en met ruim 100 km/h het station door. Dan schommelt de trein achteruit en vooruit om daarna nog eens achterover door de schroef getrokken te worden. En dit alles met alleen een lapbar.
Achter deze achtbaan ligt weer een plas water voor de mooie plaatjes.
Ook Skyline Park biedt een condor. Dit keer met gondels in futuristische space shuttle vorm en fraai in de verf. Ook dit deel van het park ziet er weer prima uit.
De logflume van het park komt me vreselijk bekend voor. Het is de exacte uitvoering zoals Faller het als schaalmodel aanbiedt. In het echt komt het piratenthema een stuk beter over.
Overzichtsfoto vanuit het reuzenrad.
Skyline park heeft verder nog twee identieke butterfly achtbanen, naast elkaar en vlakbij de uitgang. Butterfly I (#690) en Butterfly II (#691) zijn beide in het standaard geel uitgevoerd. Er staat voor beide banen geen rij alleen vermaken een paar kinderen zich hier prima door de baan een paar keer achter elkaar te starten.
Het is nog een lange rit naar huis en dus vertrekken we op tijd, rond een uur of 3, uit het park. Hoewel het vrij druk is op de wegen hebben we verder geen groot oponthoud onderweg en verloopt de thuisreis zonder bijzonderheden. En daarmee eindigt voorlopig de laatste dag van deze vakantie.
Over een paar dagen gaan we weer weg, er volgt nog een stedentrip van 6 dagen naar Oslo met bezoek aan Tusenfryd.