Mysterious Island

06-09-2008
Was het gisteren al grauw weer, vandaag is het nog slechter. Als we bij Mysterious Island aankomen regent het. Gelukkig niet hard genoeg om de attracties stil te leggen dus de filmsessie op Skycar (#610) kan gewoon doorgaan. In dit park zijn kennelijk twee testritten voldoende en het montereren van de camera gaat ook erg vlot dus al snel beginnen de ritten.

Skycar is een Intamin gelanceerde achtbaan. Na de lancering vanuit het station schiet de trein recht omhoog een tophat in gevolgd door een looping. Daarna zijn er nog een paar bochten een een aantal bunnyhops. De baan is niet bijster lang maar toch wel erg leuk om te doen. Ondanks de wat ongemakkelijk uitziende schouderbeugels is de rit een soepele ervaring. De treinen zijn vrij kort waardoor ongeveer de helft van onze groep tegelijkertijd plaats kan nemen. Iedereen maakt ongeveer zes ritten.

Het regent nog altijd zachtjes wanneer we van Skycar naar de tweede achtbaan van het park worden gereden. Screaming Squirrel Man-O-War (#611) is een van de twee bestaande Screaming Squirrels. Deze S&S baan heeft een bijzondere layout. Na de lifthill en een klein recht stuk duikelt de vierpersoons trein voorover om ondersteboven terug te rijden, weer vooruit horizontaal te keren en weer voorover te duiken. Dit herhaalt zich drie keer totdat de trein beneden is. Heel comfortabel is het niet maar wel spannend om eens mee te maken. Eén ritje is wel voldoende.

Naast de Screaming Squirrel staat een spookhuis met de naam Haunted Ride. Erg spannend is deze rit niet maar gelukkig wel van een heel andere kwaliteit dan het loopspookhuis van Jing Ying park een paar dagen geleden.

Heel Mysterious Island blijkt van een hogere kwaliteit dan van tervoren gedacht. De thematisatie ziet er overal goed uit en het aanbod aan attracties is ook zeker niet verkeerd. Zo komen we eigenlijk tekort aan de tijd die voor dit park was uitgetrokken maar een rit in de Topple Tower kan er nog wel af. Voor mij de eerste keer dat in een dergelijke attractie stap. Het heen en weer zwaaien van de paal en het ronddraaien van het wiel zijn minder misselijkmakend dan ik had gedacht en het is best een leuke attractie zo. Mindere punten van de versie van Mysterious Island is dat deze niet erg hoog is en het publiek hier spingt continu over de hekken.

Het park ligt nogal afgelegen en de weg er naartoe biedt dan ook zicht op een ander stuk China. Veel landbouw een kweekvijvers zijn hier te zien. Ik weet niet of er ook rijstvelden tussen zaten maar zo zag het er wel uit. Hier en daar hield de weg min of meer op en ging het onverhard verder, wat voor een touringcar niet zo lekker rijden is. Verkeer is in China, en zeker in de steden, een aparte ervaring. Links en rechts inhalen is heel normaal en als je op iemand afrijdt die langzamer gaat dan toeter je diegene even opzij. Als onze bus uit een zijstraat komt dan rijdt deze dwars de weg op, het op ons afstormende verkeer negerend. Het aantal bijna-aanrijdingen is niet meer op twee handen te tellen. Toch zien we maar zelden een auto met een forse deuk.


Een regenachtige ingang van Mysterious Island.


De mainstreet ziet er best gezellig uit.


Skycar wordt over een tophat gelanceerd en gaat dan de looping door.


De beugels zitten niet geweldig comfortabel maar de baan is kort maar krachtig.




Screaming Squirrel is een van de twee Screaming Squirrel coasters op de aardbol.


Niet echt een prettige coaster maar het werkt wel op de lachspieren.


Haunted Ride is een middelmatig spookhuis.


De topple tower is niet erg hoog maar wel een leuke attractie om te doen en erg populair hier.


Mysterious Island ligt nogal afgelegen en we rijden dan ook de weilanden door om er weer uit te komen.

Pearl Land

06-09-2008
Het tweede park van de dag is Pearl Land (Purrr land volgens onze gids). Dit park is een vrij groot groen park waar de attracties ver uit elkaar liggen en bezoekers zijn er nauwelijks te vinden. Dit soort parken worden waarschijnlijk door de staat onderhouden en hoeven kennelijk geen winst te maken. Ze bieden ontspanning aan de stedelingen en dat is voldoende.

De eerste achtbaan de we op onze route tegenkomen is Loop & Screw (#612). Na het instappen is het weer even wachten totdat er voldoende passagiers aan boord zijn om de rit aan te kunnen vangen. Als een stel anderen van onze groep de baan bereikt hebben kunnen we van start. Na de lifthill volgt eerst een helix rechtsom waarin vaart wordt gemaakt voor de looping. Daarna komt een bocht en volgen er twee kurketrekkers voordat we weer het station in hobbelen. Dit soort banen komen we hier erg regelmatig tegen en ook dit is geen uitschieter.

Jungle Mouse (#613) is wel een apart geval in zin dat deze muis een uitzonderlijk lange track heeft. Ook de éénpersoons stalen rammelbakjes die over de baan gaan maken dit weer een unieke ervaring. Children's Coaster (#614) is een standaard kiddie coaster zonder echte noemenswaardige eigenschappen behalve dan dat dit de soepelste baan van Pearl Land is.

Tenslotte komen we bij Jet Coaster (#615), een naam die niet erg bij de baan past. Wel is dit een van de langste achtbanen die ik ooit heb gedaan. De baan legt een heel eind in de ene richting van het park af, keert dan terug, gaat door een tunnel en neemt dan nog een heel ander stuk park mee voordat hij terugkeert naar het station. Een heel behoorlijke rit en leuk genoeg om nog een tweede keer te doen.

Veel meer bijzonders is er niet in dit park behalve een paar eettenten waar geen Engels meer aan te pas komt. Plaatjes kijken en aanwijzen en dan maar gokken dat het smakelijk is als je hier iets wilt eten. Voor de prijs kun je best een gokje nemen. Een vol bord kost tussen de 1,75 en 2,75.


Park nummer twee van vandaag: Pearl Land.




De achtbaan met helix voordat het feest van looping en kurketrekkers begint.


Looper-de-loop.




Ook hier een matig loopspookhuis.


Jungle Mouse ziet er best goed uit: veel track op een klein oppervlak.


Plaatstalen rammelbakjes denderen over de baan.


Kiddiecoaster.




Deze Jet Coaster heeft een ongelovelijk lange track en is best een lekkere baan.


Out & Back.


De first drop van Jet Coaster.

Amazing World

06-09-2008
Op weg naar Shenzhen maken we nog een ommetje omdat er in de South China Mall een achtbaan schijnt te zijn. Bij aankomst in de mall blijken de winkels grotendeel nog niet of niet meer gehuisvest hier maar de centrale hal herbergt wel een compleet indoorpretpark met, met een beetje fantasie, wel vier achtbanen.

De grootste baan van Amazing World is Roller Coaster (#616), een Vekoma Rollerskater die sterk aan Boomerang van Toverland doet denken maar dan groter. Een deel van de baan gaat door de muur naar buiten om even verderop weer terug in de hal te keren. Leuke baan als je toch in de buurt van de South China Mall bent :)

In de aangrenzende hal staat Flying Coaster (#617) die bestaat uit een ronde trein waar zes personen in plaats kunnen nemen en een ovaal stuk track met twee dips erin. De trein wordt een paar keer heen en weer geslingerd totdat deze genoeg vaart heeft om de ronde af te kunnen leggen. Daarna worden er nog minimaal 10 rondes afgelegd waarbij de trein zelf rondspint.

Nog merkwaardiger zijn de twee paralelle baantjes waarbij de treintjes eerst vaart moet krijgen om vervolgens rechtdoor over twee hobbels te golven, een stukje schuin omhoog gaat en dan weer teruggolft. Ook dit parcours wordt enkele keren herhaald. De banen staan inmiddels zowel op RCDB als op Coaster-Count dus mogen als achtbaan worden meegeteld.

Na de 10 achtbanen van vandaag rijden we door naar het hotel in Shenzhen waar we morgen het tweede Happy Valley park gaan bezoeken.


Amazing World heeft een grote roller skater achtbaan.


Spinning Coaster heeft een ovalen track met twee dips.


Lachwekkend baantje wel, zeker als je voor de tiende keer in de rondte wordt gestuurd.


Twee nog kleinere parallelle baantjes. Na veel gepuzzel blijkt de naam Happy Trip te zijn.