Great Escape

06-06-2015
De trip begint al vroeg in de ochtend want om half 7 moet ik al op Schiphol zijn. Gelukkig brengt Hellen me weg en is het om deze tijd nog lekker rustig rond Amersterdam. De koffer drop ik in de automaat en de rest van de controles verlopen allemaal razendsnel. Zo zit ik om 7 uur dus al aan een bakkie koffie, wachten op Robin en Jo.

Jo blijkt net aan het einde van de E-gates te zijn neergestreken en Robin is een uurtje later ook ter plekke. Na de laatste vragen bij de gate is het wachten om in te kunnen stappen. Van de vlucht zelf is weinig te vertellen. De eerste film die ik had uitgekozen was Almanac Project, over high school kids die een tijdmachine in elkaar sleutelen. Interstellar is vervolgens een 2 uur en 3 kwartier durende SciFi film. Dat schiet lekker op.

Van het vliegtuig door naar immigratie. Helaas zijn er net een hoop internationale vluchten geland en staat het er aardig vol. Robin is voor het eerst in de US en dus hebben we geen andere keus dan in de langste rij te gaan staan. Precies een uur later komen we er aan de andere kant van de rij weer uit. In het toestel werd verteld dat een douaneformuliertje alleen nodig is als je de afgelopen 5 jaar niet in Amerika bent geweest. Dat blijkt niet te kloppen en dus nog even snel schrijven aan de balie. De koffers staan inmiddels op een stilstaande bagageband. Snel graaien en naar de uitgang. Justin staat direct te zwaaien op het moment dat we de hal binnen lopen en we haasten ons naar de bus.

Vanaf JFK is het nog bijna 4 uur rijden met de bus naar Geat Escape, het eerste park van de trip. Hier ben ik op de grote USA 2008 trip al eens eerder geweest met Hellen, Stephanie en Birgit. Alleen Frankie's Mine Train Coaster ontbreekt nog op het lijstje.

Een uur later dan gepland komen we aan op de zonovergoten parkeerplaats. Bij binnenkomst staat Eric de ridesmanager ons op te wachten met fastpass armbandjes. Alleen zijn die zo oud dat ze niet meer lekker plakken maar dat wordt met een nietmachine opgelost. Echt nodig is de voordringpas hier niet want het is, ook bij de achtbanen, bijzonder rustig. Jo loopt voorop en als eerste treffen we Canyon Blaster, een Mine Train coaster van Arrow. Voor een Arrow erg soepel baantje maar hij is dan ook nog relatief nieuw.

Ook van Arrow maar minder nieuw en ook minder prettig is Steamin' Demon, de Looping Coaster. Tot en met de looping gaat het allemaal prima maar de twee kurketrekkers die volgen zijn minder fijn. Het personeel werkt hier overigens op een bedroevend laag tempo. Misschien ook omdat het warm is en het zo stil is in het park maar het is wel ergelijk.

Bij Frankie's Mine Train Coaster aangekomen stuiten we op een probleem. We mogen als volwassenen alleen instappen als we een kind van maximaal 46 inch groot bij ons hebben. Praten en uitleggen helpt niet. Dit is een Six Flags park en regels zijn regels. Waarschijnlijk is dit de reden dat ik deze achtbaan de vorige keer ook heb overgeslagen.

Boomerang Coast to Coaster Flashback is een standaard Vekoma Boomerang en niet zoveel over te vertellen. De groep vindt het een van de soepeler exemplaren. Mij is niet iets bijzonders opgevallen.

De algemene indruk van de anderen is dat het een stuk kleiner is dan gedacht en niet heel erg sfeervol. Ik moet zeggen dat ik Great Escape voor een Six Flags park nog heel groen en gezellig vind overkomen. Het personeel bij de achtbanen probeert ook wel enthousiast te doen maar het komt niet gemeend over en zoals gezegd werkt op een gematigd tempo. Maar over het algemeen geen verkeerd park.

Wel jammer dat Alpine Coaster vandaag niet draait. Deze bobbaan geldt toch als een van de highlights van het park en zoals ik me kan herinneren een erg leuke variant op de Bobbaan van de Efteling. De andere grote highlight is Comet. Deze semi-houten achtbaan is overgekomen vanuit het in 1989 gesloten park Crystal Beach in Toronto en in 1994 hier weer opgebouwd. De eerste rit zit ik op de een na laatste rij met Jo achter mij. De baan is heerlijk maar aan de geluiden van achteren te horen is het maar goed dat ik niet direct op de wielen zit van de coach. We stappen braaf uit maar kunnen er meteen weer op dezelfde plek in. Jo kiest eieren voor z'n geld en komt naast mij zitten. Comet is lekker wild, niet overdreven veel airtime maar geweldig in de bochten. Het is zo rustig achterin het park en we kunnen nog 4 keer blijven zitten. Tenslotte proberen we ook nog een rondje front-seat waar we dan voor het eerst even voor moeten wachten. Voorin is de ritbeleving totaal anders en toch niet zo leuk als achterin. Comet is wel duidelijk de beste achtbaan van het park.

Tenslotte pakken we nog een ritje mee in Screamin' Eagles, een Flying Scooter attractie. Altijd leuk die antieke toestellen, al lijkt deze een moderner exemplaar. Bij de uitgang wordt een upgrade naar een Six Flags seizoenspas aangeboden voor $29.99. Dat is in verband met het bezoek aan Six Flags America wel handig. Uiteindelijk betaal ik inclusief tax $25 en loop ik met een slap plastic pasje weer weg. Omdat het tegen de afgesproken tijd van 8 uur loopt is het haastwerk geworden maar ik ben bang dat ik nu een abonnement heb voor alleen Great Escape. Van de week in Six Flags New England maar eens uitzoeken.


Schiphol heeft overal deze ING reclame's aangebracht met verschillende bestemmingen. We zitten goed.


De KLM vlucht wordt uitgevoerd door Delta. De kwaliteit bij KLM zelf is net iets hoger maar het is zeker niet slecht.


Ik zit helemaal achterin in de bus. De rij voor me staat los. Het is een beetje bumpy.


Park #1: Great Escape.


Met de fastpass bandjes mogen we via de uitgang als eerste instappen.


De Arrow Mine Train is niet erg spektaculair maar er is niets mis mee.




Van Steamin' Demon kan ik helaas niet helemaal hetzelfde zeggen.


Een Huss Condor hebben ze ook. Geen tijd voor gehad.


Boomerang op de lifthill.


Absoluut de topper van Great Escape is Comet.