DippieDoe Familiepark

03-08-2013
Met mijn collega Jasper had ik afgesproken om deze zaterdag naar Toverland te gaan. Pas een dag van tevoren ontstond het idee om op de heenweg eerst nog even een stop bij DippieDoe Familiepark te maken. Sinds het vorige bezoek in 2006 is hier namelijk een nieuwe achtbaan gekomen.

De autorit verloopt op deze zwarte zaterdag zeer voorspoedig, op een kleine misser bij de afslag naar de A67 na. Gelukkig konden we 6,8 kilometer verderop weer omdraaien. We arriveren bij DippieDoe om ongeveer half elf en er staan nog nauwelijks andere auto's op het parkeerterrein.

Binnen blijken er inderdaad minder bezoekers dan personeel in het park. In de eerste hal komen we o.a. een kleine breakdance, een draaimolen en een rockin' tug tegen. En maar liefst 4 bezoekers.

We lopen direct door naar buiten en ook daar is het uitgestorven. De meeste mensen zitten waarschijnlijk hiernaast bij Aquabest. In de Zeeslang zitten 3 kinderen, waarvan er één jongetje meteen weer wil uitstappen. De operator maakt de rest van de rondjes voor de andere twee netjes af.

Jasper is niet eerder in deze baan, de oude Avonturenslang van Avonturenpark Hellendoorn, geweest en dus pakken we eerst hier een rondje mee. We hebben de trein voor onszelf. De zeer vriendelijke operator geeft ons nog mee dat er nog een tweede achtbaan achterin het park staat. Daar kwamen we ook voor.

Deze tweede baan heet Tyfoon (#822) en stond oorspronkelijk in Tivoli Gardens in Kopenhagen. Het bijzondere is dat de baan in 2003 al uit Tivoli is verwijderd en in 2011 pas weer hier in DippieDoe is opgedoken. Typhoon heeft dus acht jaar ergens in opslag gelegen.

Als we aankomen blijkt dat deze pas om 11 uur open gaat. Een ander probleem is dat één van de twee treintjes vaststaat in de blockbrakes. Het duurt een behoorlijke tijd voordat men hem weer aan de praat heeft en daarna volgt een aantal testritten. Dat gaat een tijd goed totdat er weer een treintje vroegtijdig tot stilstand komt. Net als ik denk dat het niet meer zal gaan lukken vandaag worden we binnengelaten. Op goed geluk, zegt de man. Dat klinkt bemoedigend.

Typhoon is een redelijk vlot achtbaantje maar niet overdreven soepel. Af en toe zit er een stuk banking in de baan waarvan ik me afvraag of dat origineel ook al zo was. We komen in ieder geval zonder problemen weer in het station aan. Of we allemaal nog een tweede ritje willen vraagt de operator. Natuurlijk wel, en ook de tweede rit haalt de finish.

DippieDoe heeft ons verder niet echt iets te bieden en dus rijden we snel verder naar Sevenum.


De ingang van DippieDoe.


Little Dancer is een kleine versie van een breakdance.


Dit heb ik nog niet eerder gezien: een spel in Angry Birds stijl. De kinderen moeten op genummerde stippen dansen en op tijd weer stilstaan.


Een vrijwel lege Zeeslang.




De horeca is hier ook nog niet wakker. Lege terassen dus.


De wachtrij bij Tyfoon.


Het probleemgebied bij de blockbrakes.


Nu komen de treintjes er wel weer prima doorheen.




Nog meer boze vogels. Allemaal nieuwe speeltoestellen in stijl.

Toverland

03-08-2013
Een half uurtje later komen we aan bij Toverland. Het lijkt hier aanzienlijk drukker dan bij DippieDoe, de hele eerste parkeerplaats staat vol en we kunnen de auto kwijt op de gravelbaan.

In de voorste hal treffen we meteen de eerste achtbaan aan: Boomerang is een Vekoma baantje voorzien van een trein met heuse locomotief. Voor Jasper is het de eerste keer in Toverland en dus zoeken we de ingang op. Er staat voor Boomerang nauwelijks een rij, slechts één rit moeten we wachten. De rit zelf is zoals ik me herinnerde: beetje wild en tamelijk kort maar niet heel verkeerd.

Bij de volgende hal is het al wat drukker. Vooral bij de Bobkart baan Woudracer staat een serieuze wachtrij. Het is dan ook een leuke attractie en we besluiten maar aan te schuiven. De capaciteit van dit soort Bobkarts is bedroevend en het duurt dan ook behoorlijk lang eer we aan de beurt zijn. Jasper spurt als eerste weg en dan moet ik nog wachten tot de volgende kart tergend langzaam aan komt gesukkeld. Voordeel is wel dat ik, als ik er eenmaal inzit, de hele weg voluit kan rijden, wat minder snel en minder lang is dan ik voor de geest had.

Buiten vinden we als eerste Booster Bike, nog altijd een erg leuke en in Nederland unieke achtbaan. We pakken ook hier een rondje mee, wachten hoeven we nauwelijks, en we kunnen helemaal voorin gaan zitten / liggen. Booster Bike lijkt helaas wel wat achteruit gegaan in de afgelopen 9 jaar maar is nog steeds een fijne rit.

Het gebied de Magische Vallei achter de achtbaan is helemaal nieuw dit jaar. Er is duidelijk enorm veel zorg besteed aan inrichting ervan. Er is o.a. een fraai nieuw restaurant met terras en waterspeelplaats aangelegd. Er zijn tonnen rotsblok aangesleept om het landschap vorm te geven.

Bij de Magische Vallei hoort ook een nieuwe achtbaan: Dwervelwind (#823), genaamd naar de bewoners van dit gebied, de Dwervels. Het station ziet er van buiten en van binnen schitterend uit. Ook hier is het erg rustig. Het valt in het park dus nogal mee met de drukte. Dwerveldwind is een spinning achtbaan van Mack met treinen zoals op Euro Mir in Europa Park. En spinnen doen we, om één of andere reden draait de derde coach, waar wij in zitten, een stuk meer dan de andere drie. Wel een prima afwisselende baan met veel snel bochtenwerk.

Ook helemaal nieuw is Djengu River, een erg mooi aangelegde rapid river van 450 meter lang. De wachtrij naar het laadplatform is weer helemaal af, al is het in het binnenstuk wel erg warm. De rit verveeld niet, ondanks dat we niet heel erg nat worden is er genoeg te zien onderweg. Heel mooi uitgevoerd.

Van de Magische Vallei lopen we naar Troy en ook hier kunnen we bijna direct instappen. De eerste rit pakken we bijna achteraan. Wat een heerlijke snelheid en fantastische drops heeft deze baan toch. Jasper is even stomverbaasd over het geweld van dit monster. We pakken meteen maar een tweede rit helemaal backseat en daarna nog een keer frontseat. Daar is Troy toch eigenlijk wel het lekkerste hoor, met de volle wind in je gezicht. Wat mij betreft is deze baan iedere euro van de 6,5 miljoen waard.

We lopen de hal weer in voor een rondje Backstroke, die helaas eigenlijk net iets te kort is. Echt nat worden we ook niet. Veel kinderen liggen in het water bij de vlotten ook al mag daar eigenlijk niet gezwommen worden.

Tenslotte maken we nog een rondje door het park en pakken we nog een keer Booster Bike, Dwervelwind (niet meer in de derde coach, een stuk prettiger deze keer), Djengu River en Troy (weer frontseat) mee.

Toverland heeft met deze uitbreiding echt een flinke stap gezet en de aansluiting met de grotere Nederlandse attractieparken gemaakt. Ik ben benieuwd wat ze in de toekomst nog in petto hebben.


Het wordt een mooie warme dag in Toverland.


Katara Plaza, nieuw restaurant en omgeving.


Het fraai vormgegeven station van Dwervelwind.


Logo.






First drop.


Aankleding in de Magische Vallei.


De Djengu River kan op verschillende plaatsen worden overgestoken via deze loopbruggen.


Het station van Djengu River.






Magische Vallei.




De Tolly Molly draaimolen is ook in stijl.


De grote plons van Backstroke.


Troy is nog steeds een sensatie.




Scorpios de schipschommel.