Six Flags Magic Mountain

22-05-2013
In de verenigde staten zijn drie grote organisaties die de wereld van de attractieparken regeren: de Cedar Fair Group, Six Flags en SeaWorld Parks & Entertainment. Het grootste park van Cedar Fair is Cedar Point in Sandusky, Ohio met 16 achtbanen. Het paradepaardje van Six Flags is dit park Magic Mountain waar niet minder dan 17 achtbanen te vinden zijn en een 18e is onderweg.

Met onze seizoenspas kunnen we ook hier naar binnen en ook het parkeergeld zit bij de Gold versie van de pas inbegrepen. Een shuttlebusje brengt ons van de parkeerplaats naar de ingang en we staan behoorlijk op tijd voor de poort. Het zou vandaag niet extreem warm worden, zo'n 25 graden maar het is in de zon al flink heet. Om onduidelijke redenen staan er lange rijen om door de beveiligingspoortjes te gaan. Het lijkt erop dat het park nog niet eens echt open is. We vluchten naar de rechter ingang waar wat schaduw van de bomen is maar even later valt Hellen toch ineens flauw van de warmte.

Al snel staat er iemand van de beveiliging naast ons en wordt Hellen in een rolstoel gehezen en naar binnen gebracht. Intussen valt een paar meter verderop de volgende alweer om. Hellen moet ook nodig naar de wc en met stoel en al worden we naar het waterpark gebracht wat vandaag voor onderhoud is gesloten. Met wat drinken gaat het weer wat beter en kunnen we, na het invullen van wat papierwerk, alsnog het attractiepark in. Volgens de bijzonder vriendelijk beveiliger is het zeker al 30 graden.

Het lijkt een drukke dag te gaan worden qua aantal bezoekers. Om toch zoveel mogelijk te kunnen doen vandaag kopen we een FlashPass waarmee ik bij alle grote achtbanen niet in de wachtrij hoef te staan maar direct het station kan binnenlopen. Bovendien kan ik bij de meeste banen blijven zitten om meteen een tweede ritje te maken. Goedkoop is het niet maar het ziet er naar uit dat dit de enige optie is. We krijgen als seizoenspashouder nog korting ook. Ik koop er ook meteen een ritje op X2 bij, die zit standaard niet bij de FlashPass.

We gaan meteen richting X2 maar er is nog voldoende tijd om eerst een rondje Viper (#789) te doen. De wachttijd met de FlashPass is 2 minuten. Ik kom daarmee binnen op het station vanaf de andere kant t.o.v. de normale wachtrij en moet me dan ergens tussen de anderen voegen. Eigenlijk is er niet echt een andere mogelijkheid dan voor frontseat aan te schuiven. Dat duurt dan evengoed nog 6 a 7 ritjes en al met al zo'n 20 minuten. Viper ziet er vanaf de grond tamelijk onschuldig uit maar deze baan is nog best hoog (57 meter) en snel (113 km/u). Dat moeten 23 jaar geleden, toen Viper opende, toch indrukwekkende cijfers zijn geweest. Ook de 7 inversies liegen er niet om. Best een fijne achtbaan om de dag mee te beginnen.

Dan wordt het toch nog haasten naar X2 (#790). X2 is een bijzondere achtbaan en volgens velen een absolute topper. Het was in 2002 de eerste van de zogenaamde 4th Dimension Coasters en z'n tijd zeker 4 jaar vooruit. Waar het op neerkomt is dat de stoelen aan een as naast de trein zijn gemonteerd en die as tijdens de rit kan draaien. Zo worden de stoelen dus zo gekanteld dat je met je gezicht naar beneden de first drop afdaalt. Het effect is erg goed en verrassend. Dit voegt zeker wel een extra dimensie toe aan de achtbaanrit. Het jammere is alleen, vind ik, dat het kantelen nogal abrupt en schokkerig gaat. Misschien ligt het aan de warmte en drink ik niet genoeg maar ik krijg er pijn van in mijn nek en vind het geen geweldige achtbaan.

De volgende achtbaan die we tegenkomen is Revolution New Revolution (#791). Deze Schwarzkopf baan wordt gezien als de eerste moderne achtbaan met een volledige (druppelvormige) looping. Het was, toen de baan opende in 1976, 's werelds hoogste achtbaan met maar liefst 34,4 meter. Qua rit stelt de baan in de huidige tijd niet zoveel meer voor, hoewel het nog steeds geen slechte achtbaan is.

In Bugs Bunny World vinden we vervolgens Canyon Blaster (#792), een kort kinderbaantje. Na het eerste rondje wordt gevraagd of iedereen nog een keer wil. Voor ons is één keer wel weer voldoende. Even verderop staat Road Runner Express (#793) en deze is alweer een maatje groter. Road Runner is in 2011 overgeplaatst vanuit het ondergelopen Six Flags New Orleans. Het is een leuke soepele rollerskater. Het blijft een kinderbaantje natuurlijk.

Aan het andere eind van Bugs Bunny World treffen we nog een kiddiecoaster: Magic Flyer is voor volwassenen niet toegankelijk. Er is geen bezoeker in de buurt van de attractie maar ondanks onze uitleg waarom we toch graag een ritje willen maken is het niet mogelijk. Best jammer want ondanks dat de baan natuurlijk qua rit niets voorsteld is het mogelijk het prototype uit 1946 van de Bradley & Kaye banen.

Voor de lunch vinden we een foodcourt waar ze zowel sushi als gebakken vis verkopen. Hellen gaat uiteraard voor de sushi en zelf neem ik de fish & chips. Erg smakelijk en vriendelijke bediening.

Hellen blijft hier even rustig zitten terwijl ik een paar grotere achtbanen bezoek. Als eerste de imposant uitziende Goliath (#794) waarvan de ingang al een plaatje is. De statistieken liegen er ook niet om: ruim 71 meter hoog met een drop van meer dan 77 meter, inderdaad een tunnel in, totale lengte 1371 meter en een maximum snelheid van 137 km/u. Is het dan ook een fijne rit? Jazeker, Goliath lijkt veel op Titan van Six Flags Over Texas en is wat mij betreft een topper en de eerste gelegenheid voor mij om te blijven zitten voor een tweede rit, tot ergenis van de mensen die willen instappen.

Aan de andere kant van de foodcourt kom ik bij Scream! (#795), de eerste van de vier B&M banen in dit park. Met de FlashPass loop ik zo het station binnen en omdat de treinen van de B&M's vier plaatsen naast elkaar bieden ben ik snel aan de beurt. Zo is het coasteren wel erg luxe. Scream! is een spiegelbeeld van Bizarro Medusa in Six Flags Great Adventure en weer een erg fijne rit. De 7 inversies worden snel en soepel achter elkaar genomen. De enige klacht is dat de baan zo ongelukkig is gelegen, bovenop de parkeerplaats. In de 10 jaar sinds de opening is er niets gedaan om het er wat leuker uit te laten zien.

Colossus is een dubbele houten achtbaan van International Amusement Devices uit 1978. Vandaag is echter maar één van beide tracks open en zo te zien is de andere kant al een tijdje niet meer in gebruik. Ik doe dus alleen een ritje Colossus (Right) (#796). De baan is in de afgelopen 35 jaar al meerdere keren aangepast en dat resulteert in nog steeds een erg prettige rit. Lekker wild met zo'n 100 km/u maar niet pijnlijk, precies zoals een houten achtbaan moet zijn.

We lopen weer een stukje verder, onder Superman door, en komen uit bij Batman The Ride (#797), de tweede B&M hier en een van de oudere exemplaren. Van deze Batman banen zijn er inmiddels al 12 gebouwd en allemaal geven ze een nogal wilde intense rit weg. Niet dat daar iets mis mee is, op een van deze heb ik eerder meerdere ritten achter elkaar gedaan, maar vandaag heb ik er wat moeite mee.

Van de 4th Dimension Coasters, waarvan X2 de allereerste was, zijn er wereldwijd nog maar 7 geproduceerd. Het is daarom bijzonder dat twee daarvan zich in dit Six Flags park bevinden. De tweede heet Green Lantern: First Flight (#798) en deze versie van Intamin is totaal anders qua uiterlijk en qua ritbeleving dan X2. De aanblik is nogal komisch en de rit werkt behoorlijk op de lachspieren. Eerlijk gezegd bevalt deze mij vandaag een stuk beter. Alleen de capaciteit is (te) beperkt en het wachten duurt dus, zelfs met een FlashPass, erg lang.

We gaan even een stukje terug naar Riddler's Revenge (#799), de volgende B&M en deze keer weer eens een stand-up coaster, net als Vortex Patriot in California's Great America eerder deze vakantie. Deze variant is een heel stuk hoger, langer en sneller en bevalt me ook meteen een heel stuk beter. Fijne inversies en een lekker gevoel. Riddler's Revenge is voor mij de laatste van de 7 bestaande stand-up coasters van B&M en daarvan vind ik alleen de drie grootste echt leuk.

Snel verder dus naar Superman. Dit is weer eens een unieke achtbaan: de treinen worden vanuit het stationsgebouw achteruit gelanceerd met een versnelling van 160 km/u in 7 seconden en schieten dan loodrecht omhoog de 126 meter hoge toren in. Daarmee is het de 3e hoogste achtbaan ter wereld. In de toren beleven de berijders een gewichtsloosheid van 6.5 seconden. Het geheel gaat gepaard met een oorverdovend geluid van een opstijgende straaljager wat over bijna het hele park te horen is.

Superman: Escape from Krypton (Right) (#800) wordt mijn 800e achtbaan en daarom gaat Hellen ook mee om een foto te maken. We pakken de laatste van de 4 deuren wat niet zo'n slimme keuze blijkt te zijn want die rij heeft maar 2 plaatsen en de andere drie rijen 4. Maar achterin de trein zitten met z'n tweeën heeft ook wel weer iets. De rit duurt uiteindelijk maar 28 seconden maar het is wel zeer spektaculair. Vooral de gewichtsloosheid en het zicht op het park vanaf ruim 100 meter hoogte is super.

De oudste nog bestaande achtbaan van het park is Gold Rusher (#801), een Mine Train coaster van Arrow uit 1971. Voor een Arrow van die leeftijd is het zeker geen slechte baan maar het is niet bepaald een topper.

Tenslotte gaan we weer de berg op, deze keer voor de vierde en laatste B&M die Magic Mountain rijk is: Tatsu (#802). Tatsu is een Flying Coaster wat betekent dat de berijders liggend onder de track hangen. Hiervoor is een mooi kantelmechanisme op de trein aangebracht wat helaas wel weer een wat meer tijd kost bij het laden. Hiervoor hebben ze bij dit park een oplossing in de vorm van een dubbel laadstation: erg slim en effectief. Bij de aanleg van de baan is handig gebruik gemaakt van het hoogteverschil van de berg waar deze op gebouwd is. Van de 8 bestaande Flying Coasters van B&M is Tatsu de hoogste (52 meter) en snelste (100 km/u). Dit heeft dan ook een zeer spektaculaire rit als gevolg, vooral de enorme pretzel loop van bijna 38 meter die ruggelings wordt afgelegd is gigantisch intens. Een waarlijke afsluiter voor deze dag.

We besluiten morgen nog een keer terug te komen, onder andere om foto's te maken omdat daar vandaag niet veel tijd voor was.


De ingang in colossus / superman thema. Het publiek stroomt binnen.


Achter de kassa's staan flink rijen en begint de warmte haar tol te eisen.


De eerste achtbaan van vandaag. Viper ziet er onschuldig uit maar verrast.


Wat misschien wel de sensatie van de dag moest zijn is me nogal tegengevallen. X2 zorgt voor de rest van de dag voor nekpijn.


Vanaf de aanrijroute is de baan het best te fotograferen.


Daar hebben we Pepe weer. In dit geval een (gesloten) kiddie theekopjes ride.


Veel kleurrijke kinderattracties in Bugs Bunny World. Canyon Blaster past er prima tussen.




Niet echt hoog, toch leuk.


Een goed verzorgd gedeelte van het park. Het is hier sowieso erg netjes overal en niet zo schreeuwerig als in sommige andere Six Flags parken.


Road Runner is een paar maatjes groter dan Canyon Blaster.


Goed dat deze baan gered is uit New Orleans.




Magic Flyer is mogelijk het prototype uit 1946. Helaas niet mogen doen.


De bouw van Full Throttle vordert goed. Wat mij betreft is ie klaar hoor. Deze looping heeft track aan de binnen- en buitenkant.


Sushi!


Een flinke stapel vis. Aardige bats cola light ook erbij.


Briljante ingang van Goliath.




Een van de beste banen van het park als je het mij vraagt.


De 39 meter hoge loop van Scream!


Met de baan is niks mis maar de aankleding mag na 10 jaar wel wat beter.


Zero-G roll, heerlijk element. Daarachter de cobra roll.


Colossus draait met één van de beide tracks.


Prima woodie. Niks op aan te merken verder.


Colossus is goed te zien vanaf de parkeerplaats.


Batman the Ride bevalt vandaag ook wat minder.


Bekende layout. In Europa hebben we ook een exemplaar: Batman La Fuga Batman: Arkham Asylum in Parque Warner Madrid.


Hilarisch baantje wel, deze Green Lantern.




Het plein voor Superman met de 126 meter hoge toren op de achtergrond. Mooie ingang van het gebouw.


Superman heb ik uitgekozen als mijn 800e baan.


De toren doet tevens dienst als Lex Luthor Drop Doom freefall tower.


Het geluid is indrukwekkend als er weer een trein omhoog schiet.


Riddler's Revenge is één van de drie stand-up's die ik wel kan waarderen.


Hij ziet er ook erg goed uit zo.




Gold Rusher, de Arrow Mine Train uit 1971.




Ook deze baan is tegen de berg aan gebouwd.


Tatsu is voor mij de andere topper hier.


Het principe van de flying voegt echt iets toe aan de beleving.


Happy riders.