Six Flags Discovery Kingdom

10-05-2013
Het eerste echte attractiepark van de vakantie staat op de agenda vandaag. Het is een bijzonder zonnige en heldere dag in Vallejo, eventjes boven San Francisco, de plaats waar Six Flags Discovery Kingdom is gelegen. Thuis hadden we al seizoenspassen voor de Six Flags parken aangeschaft. Bij de Gold versie zit ook een parkeerabonnement voor alle Six Flags parken inbegrepen dus dat was voor ons wel een handige optie. Met drie A4-tjes met barcodes komen we bij de parkeerplaats van het park aan.

Daarvandaan is het nog best een eind naar de ingang van het park zelf en het is in de zon 's morgens al behoorlijk warm. Gelukkig brengt een treintje ons naar de poort waar we met de zelfgeprinte barcodes direct doorheen kunnen. Als eerste laten we de seasonpasses maken. Hellen voelt zich niet helemaal lekker dus even geen achtbanen helaas.

Ik begin bij V2: Vertical Velocity Flash: Vertical Velocity (#774), een baan waar Hellen toch niet heel enthousiast van wordt. Het betreft een zogenaamde twisted impulse coaster. De trein wordt vanuit het station één van de torens in gelanceerd, komt dan achteruit terug en wordt achteruit versneld de andere toren in. De trein gaat zo een keer of vier of vijf heen en weer en wordt dan weer tot stilstand gebracht. Vaak zit er bij deze banen in één of in beide torens een twist (wokkel). De versie in dit park is wat bijzonder omdat de voorste toren wel een wokkel heeft maar niet 90 graden omhoog steekt maar 45 graden schuin omhoog gaat. Een en ander heeft te maken met de hoogtebeperking die de stad heeft bepaald op 150 voet (45 meter). De achterste toren gaat wel vertikaal omhoog maar is ingekort tot die 150 voet. Ik ga zo ver mogelijk achterin zitten om zo hoog mogelijk achteruit de vertikale toren in te gaan en dus zo lang mogelijk vrijeval tijd te ervaren bij het naar beneden gaan. Dit blijven voor mij erg leuke banen hoor.

Dan Superman Ultimate Flight (#775), de nieuwe achtbaan van 2012 gebouwd door Premier Rides. Ook deze wordt gelanceerd vanuit het station en is exact 150 voet hoog maar verder is de baan totaal niet te vergelijken. Superman lijkt veel op de Skyloop banen van Maurer Söhne maar dan met lancering in plaats van takellift. De korte treinen draaien tegennatuurlijk in de loops en door het voor- en achteruit gaan tegen een maximum van 100 km/u is het behoorlijk desorienterend. En dat allemaal met alleen een lapbar. Een behoorlijk spannende rit al lijkt het wat kort. Deze baan is ook flink populair, het was de enige waarvoor ruim een half uur wachtrij stond, goed voor de eerste zonnebrand van de trip.

Dit Six Flags park was van oorsprong een Marine World en nog steeds is het gedeeltelijk een (zee-) dierentuin. Hellen is inmiddels bij de dolfijnen gaan kijken die geen show geven maar wel getraind worden. Hoewel ze wel dol is op houten achtbanen slaat ze toch Roar (#776) maar even over vandaag. Jammer, want Roar blijkt een fijne, snelle en niet al te ruwe houten baan. Het is een van de eerste banen (1999) van de populaire bouwers Great Coasters International, die later ook Troy in Toverland en Joris en de Draak in de Efteling hebben gerealiseerd.

Medusa (#777) had eerder op de dag een storing maar draait nu alweer een tijdje rondjes. Ik ben nog altijd groot liefhebber van B&M achtbanen. Over het algemeen erg soepel, een goede capaciteit doordat er 4 personen naast elkaar zitten en fijne elementen. Het is wel zo dat veel elementen in veel verschillende van hun banen voorkomen en dus is het verwijt soms dat ze weinig fantasie gebruiken en 'standaard' achtbanen produceren. Maar goed, ik klaag ook niet als ik 'alweer' in een Lambourgini zou moeten stappen. Medusa heeft dan wel veel bekende stukken (Big Loop, Dive Loop, Zero-G Roll etc.) maar weer op een erg prettige manier hoor. Prima achtbaan.

Over Kong (#778) valt niet zoveel te vertellen: het is een standaard SLC van Vekoma (El Condor Condor van Walibi Holland voor de niet-kenners). Niet een bijzonder soepele variant maar ook geen extreem ruwe. Standaard rit en zoals standaard een flinke wachtrij voor dit soort banen.

Ook de volgende achtbaan is er eentje die we vaker tegenkomen. Cobra (#779) is een Tivoli Large familieachtbaan, vergelijkbaar met de Kikkerachtbaan van Duinrell. Er kan niet veel mis zijn met deze baantjes, best plezierig rijden maar geen echte thrills. Helemaal fijn dat er voor Cobra geen wachtrij staat.

Dat laatste geldt ook voor Roadrunner Express (#780), met 80 meter lengte en 4 meter hoogte het kleinste baantje van het park. Gelukkig gelden geen lengte restricties voor de baan, al moet ik mijn benen een beetje opvouwen om er lekker in te passen.

We lunchen nogal laat vandaag. Veel parken in Amerika hebben ook een Panda Express waar je een goede portie chinees kunt krijgen voor een redelijke prijs. Ook hier kunnen we ons tegoed doen aan de beef-brocolli en orange chicken.

Dan is er nog maar één achtbaan te gaan. En ook Boomerang Coast to Coaster (#781) is helaas een standaard product. De boomerang van Vekoma is waarschijnlijk het meest voorkomende type achtbaan in pretparkland. Bijna 50 exemplaren zijn er wereldwijd weggezet waaronder in Nederland Speed of Sound in Walibi Holland en in België Cobra in Walibi Belgium. En allemaal tamelijk populair bij de bezoekers en dus een wachtrij voor een matige rit.

Veel meer tijd voor attracties hebben we vandaag niet. Nadat alle achtbanen zijn gedaan is het tijd om San Francisco in te rijden. We hebben namelijk afgesproken met JC die in de stad woont en ons vanavond uit eten zal nemen. Met de drukte van het verkeer rond deze tijd kan dat nog wel even duren. Maar het valt nog mee en tegen 7 uur kunnen we de auto kwijt in een parkeergarage. We zijn uitgenodigd bij Original Joe's, een plaats waar het goed eten is en vooral veel locals komen. Het is er inderdaad gezellig druk en de special smaakt uitstekend.

JC vertelt nog dat hij de avond hiervoor in California's Great America kans heeft gezien om van Gold Striker zijn 200e houten achtbaan te maken, in het kader van promotieopnames voor de nieuwe houten achtbaan. Deze is helaas nog niet voor het publiek geopend. Morgen maar eens kijken hoe dat eruit ziet.


De ingang van Six Flags Discovery Kingdom.


Vers gemaakt seizoenspassen, met couponboekje waar we niet zoveel aan gaan hebben.


V2 ziet er machtig uit. Jammer dat ie ongeveer 10 meter is gekortwiekt.


De wokkel-toren onder een schuine hoek van 45 graden.




Superman Ultimate Flight is een tamelijk unieke baan. De naam kan verwarrend zijn, het is dus geen flying coaster zoals een aantal andere Superman banen.


Het ziet er in ieder geval best apart uit zo.


Hellen vermaakt zich bij de dolfijnen.


Oefenen met ballen.


Roar komt voorbij razen. Erg fijne woodie is dit.


'Welcome back riders, how was your ride?'


Medusa is bijna overal in het park te zien.




Vrolijke lui die Californians.


Medusa is floorless zoals je hier goed kunt zien.


Ook bij de pinguins is het gezellig.




Kong is een standaard SLC maar geen onplezierige kopie.


Ons favoriete Loony Tune character Pépé Le Pew. De Rapid River attractie niet gedaan vandaag.


Zo'n Top Spin ziet er altijd fraai uit maar niet mijn soort attractie. Zo te zien denken meer bezoekers er zo over.


Weinig volk ook bij Cobra.




Panda Express lunch. Net iets teveel en niet iets te laat op de dag. Maar wel erg lekker.


Roadrunner Express.




Een ongebruikelijke attractie hier: een rit op de olifant.


Deze spillwater zag er goed nat uit. Hoewel het warm genoeg was toch niet zo'n zin in.


Het aquarium met haaien.


Boomerang Coast to Coaster is ook weer een standaardbaan. Wel frisse kleuren. Het park zag er sowieso netjes verzorgd uit.




Gezichtsuitdrukkingen bij het loslaten van de trein.


Boomerang element.


Nog één blik op Medusa bij het verlaten van het park.


Vijf banen verkeer over de San Francisco Bay Bridge. Tol betaal je alleen op de heenweg. Terug gaan er vijf banen een niveau lager.


Original Joe's is een prima authentiek restaurant.


He bah, alweer een Lambourghini Diablo.