Silver Dollar City

05-07-2008
Als we deze ochtend wakker worden stroomt het van de regen. Naar de ontbijtruimte lopen is er zo niet bij en zelfs naar de auto trekken we een sprintje. Daarbij gaat het nog rommelen ook. Dat ziet er dus niet goed uit voor een dag Silver Dollar City. Het ontbijt in deze Ramada Inn in Branson is overigens voortreffelijk en helemaal compleet. Terug op de hotelkamer zitten we de bui maar een beetje uit en inderdaad klaart het rond een uur of twaalf op en kunnen we vertrekken.

De hoofdweg in Branson is erg populair en staat ook nu weer aardig vast. Met behulp van een kaartje en TomTom proberen we om de ergste opstoppingen heen te manouvreren. Bij het park merken we dat het een feestweekend is. De (gratis) parkeerplaatsen zijn goed gevuld en wij kunnen op parkinglot F terecht. Daarvandaan worden we netjes opgehaald en bij de ingang van het park afgezet.

Met de thuis geprinte tickets komen we vlot binnen. Het eerste waar je als bezoeker doorheen moet is een flinke souvenir winkel. Hier valt al direct de kleding in stijl van het personeel op. Het hele park ziet er erg leuk uit en de houten gebouwtjes doen direct aan Dollywood denken. De theming is hier in verregaande mate doorgevoerd. Er zijn hier vele oude ambachten te bewonderen zoals de smit, de glasblazer en de houtbewerker. De geproduceerde spullen zijn vervolgens uiteraard te koop.

We slaan in het park rechtsaf en komen dan al snel bij Thunderation (#481) terecht, een aangename mine train coaster. Thunderation moet een van de soepelste Arrow mine trains zijn die ik ben tegengekomen. Het ritverloop is erg leuk en begint al direct vanuit het station. Waar normaal als eerste een lifthill nodig is wordt hier handig gebruik gemaakt van de natuurlijke hoogteverschillen en heb je al driekwart van de rit gehad voordat er een kettinglift aan te pas komt. Daarna volgt nog een versnelling totdat we terug het station in rijden. Leuke baan!

Als we verder lopen komen we het Grand Exposition gebouw tegen waar juist de schaatsshow begint. Een jongleur ontvangt ons terwijl de zaal gevuld wordt. Deze man presteert het om de Rubik's Cube op te lossen onder het jongleren. Tussen de acts door komt hij nog een paar keer terug om zijn talent te tonen. Deze man kan er wat van zeg. De schaatsshow zelf is niet bijzonder spektaculair maar best aardig om te zien.

Om de hoek van dit gebouw zit de Grand Exposition Coaster (#482), een kiddie coaster waar zowaar een behoorlijke rij voor staat, mede omdat de operator de trein steeds vier rondjes laat doen. Als we uiteindelijk aan de beurt zijn zitten we niet op vier rondjes te wachten maar goed.

Het eten in Silver Dollar City is ook anders dan in de meeste parken. Er zijn behoorlijke maaltijden te krijgen met een hele reeks aan bijgerechten. Met een Hickory Smoked Half Chicken, wat salades, baked beans en een maiskolf komen we de rest van de dag wel door.

Fire In The Hole (#483) is een indoor achtbaan hoewel de titel achtbaan een twijfelachtige is in dit geval. De rit naar boven voert langs een aantal scenes van brandende gebouwen waarbij de brandweer in actie moet komen. Dat doen ze dan ook wanneer we het laatste stukje naar beneden duikelen en door een plens water gaan. Hilarische reacties gegarandeert natuurlijk.

Powder Keg: A Blast in the Wilderness blijkt vandaag niet te werken. Volgens een medewerker heeft daar afgelopen nacht de bliksem ingeslagen. Jammer maar helaas. Even verderop vinden we Wildfire (#484), een B&M achtbaan met flinke loopings. De wachtrij is niet enorm en er is nog entertainment ook aanwezig dus het wachten is niet vervelend. We kiezen voor een ritje frontseat. Wildfire is een erg toffe achtbaan. Na de drop volgen een aantal grote inversies en soepel bochtenwerk. Niks mis met deze baan.

Omdat we ook nog het zusterpark Celebration City willen gaan bezoeken gaan we wat eerder uit het park weg maar niet nadat we uitgebeidt de winkel waar we door zijn binnengekomen hebben bezocht en ook in de winkel daarachter de nodige souvenirs hebben ingeslagen. Dit is vast niet de laatste keer dat we in Silver Dollar City zijn.


Onderweg naar het park komen we een Titanic museum tegen in de vorm van, jawel, de Titanic.


We zijn bij Silver Dollar City!


Okee, nou we zijn er helemaal klaar voor.


Prachtig groen en fraaie houten huisjes hier.


Deze meneer laat zien hoe glasgraferen in z'n werk gaat.


De glasblazer aan het werk.


Het werk wordt tentoongesteld in vitrines en in de kerstbomen.


De ingang van Thunderation, de soepelste en leukste achtbaan der Arrows.


De trein van Tunderation rolt weer terug het station in.


De schaatsshow gaat beginnen.


Ook hier is men trosts op eigen land. En dat terwijl de schaatser voor 90% russen zijn.




Grand Exposition Coaster heet hier de kiddie coaster.


Wanneer deze trein in aantocht is worden handmatig de hekjes voor de voetgangers geplaatst.


De 'achtbaan' Fire in the Hole zit verscholen in dit gebouw.


Voldoende thematisering aan binnen- en buitenkant.


Wildfire is een toffe achtbaan met lekkere lange loopings.


Lifthill en first drop.


Wanneer de trein uit het station vertrekt wordt er een mistdeken over de rijders geblazen.


Loop.

Celebration City

05-07-2008
Celebration City is van een heel ander kaliber. Het is kleiner, veel minder groen, geen houten gezellige huisjes en veel minder en kalere attracties. Het doet, na enig nadenkwerk, het meeste denken aan Moviepark in Duitsland. Het park kent drie achtbanen waarvan de eerste twee van wat duistere komaf.

Jack Rabbit (#485) is een wild mouse achtbaan van Miler en ziet er vanaf de grond behoorlijk ruw uit. Dat blijkt ook wel als ik even later voorin mijn rondje maak. De bochten worden niet bepaald subtiel genomen. Apart detail: deze muis heeft een trein van drie coaches van twee personen.

De volgende achtbaan Thunderbolt (#486) maakt van een afstand al heel veel kabaal. Het is een stalen constructie die veel weg heeft van een Pinfari achtbaan maar deze blijkt van de redelijk onbekende bouwer S&MC te zijn. De trein oogt loodzwaar wat de enorme herrie zou verklaren. De rit zelf is wild maar niet onplezierig. Er zit een afdaling in die niet gewoon voorover naar beneden duikt maar waarbij de trein over de zijkant wegvalt. Een spannend element is het wel want Hellen wordt bijna uit de trein gelanceerd.

Vervolgens komen we bij Ozark Wildcat (#487) terecht, een houten monster van GCI. Op deze baan staan de Millennium Flyer treinen die ook op banen als Kentucky Rumbler en Thunderhead dienst doen. Frontseat is Wildcat al een erg goede achtbaan maar achterin is deze helemaal waanzinnig. Met continue hoog tempo wordt je over de heuvels gesleurd met op een groot aantal plaatsen flinke airtime. De baan is goed te vergelijken met 'onze' Troy.

Tenslotte doen we in Celebration City nog de Flying Scooters. Het lukt aardig om de bakjes flink omhoog te laten zwiepen met het bestuurbare zeil aan de voorkant. Deze attractie komen we verderop tijdens de trip vast nog vaker tegen.


Onderweg naar Celebration City.


De poort naar het tweede park van de groep. Er is ook nog een waterpark White Water.


Eén van de vele gebouwen die aan Moviepark doet denken.


De Jack Rabbit achtbaan.


Een rare baan is dit. En niet bepaald een lekker rustig ritje.




Thunderbolt is al beter te pruimen en heeft zowaar nog een verrassende zijwaardse drop.




Wildcat is onbetwist de beste baan van beide parken.


Veel onstuimig hout.




De Millennium Flyer treinen. Iedere rij is een aparte coach.


Flying Scooters.


Terug in Branson om nog wat te gaan eten.


That's all folks.